Tehokas verkkopalvelu

Perinteinen verkkosivusto on muuttumassa käyttäjäkokemukseltaan kohti personoitua verkkopalvelua, jolla on hyvin monet kasvot. Verkkopalvelu on yhtenä erittäin merkittävänä osana koko yrityksen markkinointiviestinnän kokonaisuutta, mutta sekään ei pärjää yksistään.

Jos olet miettimässä verkkopalvelu-uudistusta uusimalla verkkosivuston ulkoasun ja siirtämällä vanhat sisällöt pienellä piristysruiskeella uuteen alustaan, olet varmasti väärällä tiellä. Jos olet miettimässä nykyiselle verkkosivustollesi pelkkää hakukoneoptimointia tai mobiililaitteille soveltuvaa ulkoasua kannattaa pysähtyä miettimään tarkemmin verkkopalvelusi todellista tavoitetta ja nykyteknologian tuomia mahdollisuuksia. Kysy itseltäsi ainakin seuraavat kysymykset:

Olenko määrittänyt verkkopalvelulleni selkeän tavoitteen?

Eri verkkopalveluilla on erilaisia tavoitteita, tilanteen mukaan. Ilman tavoitetta ei kuitenkaan verkkopalvelua kannata rakentaa. Voisiko oman sivustosi päätavoite olla joku seuraavista?

  • Suora myynti
  • Liidien kerääminen
  • Palvelukanava asiakkaille
  • Informaation jakaminen sidosryhmille
  • Brändin lujittaminen

Mikä on sisällön merkitys?

Vaikka sivusto olisi suunniteltu uusimpien trendien mukaan, on sen sisältö kuitenkin tärkeintä.

  • Oikeanlainen ja kiinnostava sisältö kaiken keskiössä
  • Sisältömarkkinointi
  • Polut johdattamaan asiakasta haluamaasi sisältöön

Miltä verkkopalvelun pitää näyttää ja miten sisältöä pitää pystyä esittämään?

Mieti, miten sivuston ulkoasu palvelee kävijöitä parhaiten ja miten voit suunnata sisältöä paremmin juuri sinulle tärkeille kävijöille.

  • Käytettävyys ja selkeys
  • Responsiivisuus, tablet- ja mobiililaitteet
  • Personoitu käyttäjäkokemus

Miten saan verkkopalveluuni lisää kävijöitä?

Vaikka sivustollasi olisi loistava sisältö, ei sinne eksy kukaan vahingossa. Sisältöä tuleekin markkinoida, jotta kävijät pääsevät tiedon lähteelle.

  • Löydettävyys
  • Monikanavaisuus
  • Eri kontaktipisteet
  • Kampanjat

Miten sisällön jakaminen ja reaaliaikainen asiakaskommunikaatio toteutuvat sivustolla?

Staattisuus on vanhanaikaista. Mieti, miten saat yleisön mukaan ja miten resursoit omaa aikaasi. Sopisiko automaatio käyttöösi?

  • Sisällön jakaminen ja sosiaalinen media
  • Markkinoinnin automaatio ja reaaliaikaisuus

Ymmärränkö oikeasti verkkosivustoni kävijäliikenteen statistiikkaa?

Statistiikka on lähes jokaisella sivustolla mutta, mitä sen avulla voidaan havaita sivuston toiminnasta ja kävijöistä? Mieti pintaa syvemmälle.

  • Seurannasta analyysiin
  • Mitä muutoksia sivustolle oikeasti pitäisi tehdä

Voisinko saada aikaan vieläkin parempia tuloksia?

Dataa on saatavissa valtavasti ja sitä olisikin hyvä käyttää kehittymisen pohjana. Vaikka et heti tarvitsisi kaikkea tietoa, niin sitä kannattaa kerätä. Siitä voi olla jatkossa hyötyä.

  • Jatkuva kehittäminen
  • Kaikkien käytössä olevien kanavien jatkuva ja systemaattinen seuranta
  • Konversio-optimointi

Nykyaikainen verkkopalvelu muodostuu monipuolisesta sisällön, kanavien ja teknologian yhdistämisestä. Se on parhaimmillaan tehokas työkalu asiakasymmärrykseen ja myynnin kasvattamiseen.

Hanna Kutschke
050 345 0768, hanna@flypartners.fi

Jatketaan keskustelua Twitterissä #FlyPartners