Fly blogi markkinointiautomaatio teknologia sisältö

Markkinointiautomaatio on nyt monissa yrityksissä hot ja in. Tällä hetkellä markkinoinnin ja viestinnän vastuuhenkilöt selvittävät kuumeisesti, mistä automaatiossa on kyse. Ja kannattaako oman organisaation lähteä mukaan – mehän tehdään jo sähköposti- ja uutiskirjemarkkinointia.

Lopulta todetaan, että juu kuulostaa hyvältä: uudet liidit, uutta asiakastietoa, mieleenpainuvia asiakaskokemuksia, automatisoitua viestintää – totta mooses me otetaan automaatio käyttöön! Ja eikun liikkeelle.

Teknologiastahan tässä oli kyse, vai?

Kun uudessa ismissä tai ratkaisussa (kuten markkinointiautomaatiossa) on himpunkaan verran kyse teknologiasta tai it –ratkaisusta, ratkaisun suuntaviivoja ja ensimmäisiä askelmerkkejä lähdetään usein määrittämään järjestelmäntoimittajan kanssa. Ratkaisu on siis tässä tapauksessa järjestelmä, halpa tai kallis, kuukausihintainen tai kiinteähintainen, palveluna ostettu tai itselle asennettu.

Pian tulosten huomataan olevan laihoja. Kenties vasta työtä tehdessä organisaatiolle on alkanut hahmottumaan hiukan se, mistä koko touhussa on – tai voisi olla ­– ylipäänsä kyse.

Jos liikkeellelähtö ja alkuinvestointi tapahtuu teknologia edellä, ollaan aika lailla kivisillä poluilla. Odotusarvot lisämyyntiä ja rikastettua asiakastietoa tuovasta markkinointikoneesta, vieläpä myynnin kustannuksia alentamalla, valuvat maanrakoon kuin vesi hanhen selästä. Ei synny asiakasta kiinnostavaa sisältöä eikä sen tuottamisen kykyä, ei saada selville potentiaalisia ostavia asiakkaita eikä mittaamiseenkaan ei löydy punaista lankaa.

Ja rikkana rokassa myynti on jo selvitystyövaiheessa soittamassa hullun lailla kylmäsoittoja uusiin asiakkaisiin – sen sijaan että miettisi markkinointiautomaation tarjoamaa lisäarvoa myyntiprosessiin. Silloin rakennetaan taloa katosta lattiaan, ilman perustuksia.

Mistä oikeasti liikkeelle?

Paljastettakoon tässä vaiheessa:

1)  Automaatio on vain ja vain teknologia, joka helpottaa sisältöjen jakelua ja sisältöjen vaikuttavuuden mittaamista sekä havainnollistamista esimerkiksi myynti- ja markkinointiliideinä.

2)  Kun liidejä saadaan, sekään ei itsessään riitä. Tarvitaan tarkkaan mietityt sekä oikea-aikaiset myynnin ja asiakaspalvelun prosessit, joilla nämä kallisarvoiset kontaktit kotiutetaan sinne kuuluisalle yläriville.

Kuinka sitten osat kääntyvät ja ennen kaikkea, kuinka päästään markkinointiautomaatiolle asetettuihin tavoitteisiin? Siitä blogissa Sisältö vie ja teknologia vikisee! (Osa 2.)

Janne Korhonen
Myynti
040 865 4886, janne@flypartners.fi

Jatketaan keskustelua Twitterissä #FlyPartners