Fly blogi myynti

Olipa kerran yritys x, joka menestyi mukavasti. Organisaatiossa oli tuotanto-osasto, joukko asiantuntijoita, markkinoinnin ja myynnin ihmiset. Kaikki huolehtivat omasta tontistaan ja bisnes rullasi kivasti eteenpäin.

Sitten tuli sosiaalinen media ja digitalisaatio ja kaikki meni uusiksi. Työntekijät surfaavat somessa ja jakavat firman sisältöjä omille verkostoilleen. Asiantuntijat konsultoivat asiakkaita ja huomaavat olevansa mukana kaupanteossa. Myyjä sen sijaan ihmettelee, miksi myynti on niin vaikeaa. Kun ei edes käyntiä saa sovittua.

Tähän myynnin probleemaan lähdettiin etsimään vastausta Digital Tampere -verkoston tapahtumassa 8.9. Tapahtuman otsikko oli raflaavasti Onko myynti kuollut?

Sisältöjen suunnittelu avuksi

Yksi myynnin ongelma on, että kiinnostusta tulkitaan heppoisesti – eikä ole oikeaa tietoa liidien hallinnasta. Kuten Kati Keronen Differosta totesi, ei riitä tieto siitä, että asiakas on ladannut verkosta oppaan. Hän ei siitä huolimatta ole välttämättä kiinnostunut tuotteesta tai palvelusta. Yhteydenotto väärällä hetkellä ärsyttää ja kääntyy myyjän tappioksi.

Mikä sitten herättää positiivista kiinnostusta? Hyvät, asiakkaan omaa työtä auttavat ja tukevat sisällöt. Siksi tarvitaankin sisältöjen strategista suunnittelua. Parhaimmillaan myynti, markkinointi ja viestintä puhaltavat kaikki yhteen hiileen samoine tavoitteineen.

Myynti elää ja voi paremmin kuin koskaan

Myynnin soppaa hämmentää myös jakamistalous. Affecton Harri Kulmala ja ThingLinkin Sani Leino kysyivät, tarvitaanko myyjiä, jos kuka tahansa voi tarjota mitä tahansa? Tähän ei ollut tarjolla yksiselitteistä vastausta.

Varmaa on, että myynti ei ole kuollut, päinvastoin. Perinteisten myyjien määrä vähenee, mutta toisaalta myyntityötä tehdään organisaatioissa yhä useammalla eri tasolla. Asiakassuhteet syvenevät, eikä kilpailijakaan ole enää entisensä vaan parhaimmillaan jopa kumppani. Asiantuntijoista on tullut työntekijälähettiläitä ja sisältömarkkinoinnin avainhenkilöitä.

Tässä myynnin ja markkinoinnin murroksessa tarvitaan uusia keinoja tukea myyntiä ja avata kanavia myyjän ja asiakkaan vuoropuheluun.

Merja Haverinen

viestintä, sisällöt, sosiaalinen media
050 441 8861, merja@flypartners.fi

Jatketaan keskustelua Twitterissä #FlyPartners