Fly blogi monikanavainen mitattava asiakaslehti

Hämeen Kirjapainon Paino-lehti on nykyisin monikanavainen asiakaslehti. Muutoksen myötä sisällöt ovat löytäneet uusia lukijoita ja tiedämme paremmin, kenelle lehteä teemme.

Paino-lehteä on julkaistu jo vuodesta 2001 lähtien ja sen huomioarvo asiakaskunnassa on ollut aina erittäin hyvä. Lehti tekee hyvää työtä ja lujittaa asiakkaidemme käsitystä meistä innovatiivisena ja luovana toimijana. Laajensimme painetusta lehdestä monikanavajulkaisuun vuonna 2014. Vaikutukset ovat olleet positiivisia.

Painettu asiakaslehti on edelleen media, jonka parissa vietetään poikkeuksellisen paljon aikaa, kun taasen digitaalisen asiakasviestin äärellä – noh, mittarit kertovat yleensä sekunneista pikemminkin kuin minuuteista. Paitsi silloin, kun sisältö pysäyttää lukemaan.

Hyödyllisen sisällön merkitys on kasvanut voimakkaasti. Asiakaslehden eteen nähdään yleensä paljon vaivaa, jotta saadaan tuotettua asiakkaita palvelevaa sisältöä. On siis oleellista miettiä, miten sitä voidaan hyödyntää mahdollisimman laajasti, eli monikanavaisesti. On synti jemmata hyvää sisältöä!

Monikanavainen asiakaslehti antaa laajan mahdollisuuden vaikuttaa haluttuun kohderyhmään. Painettu asiakaslehti toimii yksinäänkin, mutta paras hyöty saavutetaan, kun printin sisällöt on löydettävissä, luettavissa ja ennen kaikkea jaettavissa myös verkossa.

Painonkin kanavat on valittu harkiten. Lehden elämä jatkuu verkossa ja verkkolehden elämä painetussa. Verkossa toteutettu Paino-lehti on rakennettu kaikkia päätelaitteita tukevaksi ja sen tuotannossa on haluttu taata mahdollisimman hyvä lukukokemus.

Haluamme oppia tuntemaan asiakkaitamme paremmin eli tietämään, mitkä asiat heitä kiinnostavat. Monikanavaisuuden analytiikasta saadaan aivan uudenlaista tietoa. Tiedämme, missä lehteä tullaan lukemaan, mitä sanoja haetaan ja mitä artikkeleita luetaan. Sisällön kiinnostavuus ja lehden kehittäminen on oleellinen osa asiakasviestinnän kehitystä. Olemme saaneet noin tuhat uutta lukijaa verkkolehden kautta.

Nostamme lehteen kohdistuvaa kiinnostusta ja odotusarvoa etukäteen lähetettävällä teaserilla. Julkaisemisen jälkeen olemme tehneet palautekyselyn muun analytiikan tueksi. Siten olemme pystyneet hyödyntämään artikkeleita paremmin myös myyntityössä.

Miika Haavisto on Hämeen Kirjapainon toimitusjohtaja

Miika Haavisto

050 553 0446, miika@flypartners.fi

Jatketaan keskustelua Twitterissä #FlyPartners