Fly blogi markkinointiautomaatio markkinointi myynti viestintä

Ostokäyttäytymisen muutokset. Myyntiprosessin uudistaminen. Markkinoinnin ja viestinnän vaikuttavuuden lisääminen ja mittaaminen. Näiden haasteiden kanssa kamppailee yhä useampi. Miten löytää uusi suunta ja puhaltaa uutta tuulta purjeisiin?

Ostoprosessi on muuttunut rajusti. Se käynnistyy usein hakukoneista sekä hyödyllisen sisällön etsimisestä. Myyntiin otetaan usein yhteyttä vasta siinä vaiheessa, kun ostoprosessissa on edetty jo pitkälle. Tai myyntiin ei oteta yhteyttä ollenkaan: valtaosa ostamisesta tehdään nykyisin ilman ihmisten välistä keskustelua.

Ostaja on siis ottanut vallan. Tämä tarkoittaa, että kohdentamattomat markkinointiviestit ja kylmäsoitot eivät enää tässä maailmassa toimi. Myynti kuitenkin koettaa toimia kuten ennenkin, ja kierre pahenee. Tuntuuko tutulta?

Myyntiorganisaatioiden pienentyessä nousee markkinoinnin rooli yhä merkittävämmäksi.

Myynti saa kuitenkin harvoin apua markkinoinnilta, joka on yhtä lailla murroksessa ja toimii usein vielä kaukana myynnin rajapinnasta. Markkinointi ja sen ohella viestintä tiedostavat kyllä, että asiakkaat ja kohderyhmät kaipaavat personoitua ja itseään kiinnostavaa sisältöä. Mutta tiedetäänkö, mistä kanavista kohderyhmät tavoittaa?

Käytännössä markkinoinnin ja viestinnän toimijat kamppailevat usein riittämättömien henkilöresurssien hetteikössä. Lisäksi markkinoinnin ja viestinnän tuottavuutta ja tehoa mitataan vain harvoin. Todistapa siinä, että toimenpiteistä on ollut jotain hyötyä.

Markkinointiautomaatio – ei pelkkää teknologiaa

Markkinointi on muuttumassa erittäin kovaa vauhtia yhdeksi teknologiaa voimakkaimmin hyödyntäväksi toimialaksi. Teknologia yksin ei kuitenkaan riitä, myynnin ja markkinoinnin käytännön tarpeet on ratkaistava älykkäästi mietityllä markkinoinnin automaatiolla. Markkinointiautomaatio tuottaa tutkitusti ratkaisuja:

    • 80 prosenttia markkinoinnin automaatiota käyttävistä on saanut automaation kautta lisää liidejä (VB Insight 2015)
    • 27 prosenttia kokee viestien vastaavan paremmin vastaanottajien tarpeita ja
    • kaksi vuotta automaatioita hyödyntäneillä sama luku on 74 prosenttia (B2Bmarketing.net & Circle Research 2015).

Markkinointiautomaatio auttaa ymmärtämään asiakasta ja saamaan riittävän määrän tietoa asiakkaasta. Sen avulla saat tiedon siitä, mitkä ovat asiakkaan tarpeet ja kipupisteet, mutta myös siitä, miten asiakas käyttäytyy ja missä hänet voi kohdata. Koska myynnin on hyvä olla yhteydessä asiakkaaseen? Mikä on asiakkaan ostopotentiaali? Kuinka tuottavia toimenpiteet ovat?

Näiden tietojen perusteella luodaan sisältöstrategia. Huolella suunniteltu ja tuotettu sisältö auttaa asiakasta ja tavoittaa hänet tehokkaasti ja oikeaan aikaan.

Janne Korhonen

Myynti
040 865 4886, janne@flypartners.fi

Jatketaan keskustelua Twitterissä #FlyPartners